Tuesday, January 03, 2006

TUAN HASSAN

sudara bertanya tentang tuan hassan
maka, beginilah jawapan ku:
aku pernah menemuinya
beberapa kali
dalam beberapa tamrin
namun aku tidak pernah sempat berta'aruf
jadi, aku mengenalinya
dan dia tidak mengenaliku.

fizikalnya?
tika itu dia agak kurus
berkulit hitam manis
dan yang paling ku ingat
lebam tebal didahinya.

bacaan Qurannya agak baik
sebab itu dia selalu mengimami
jamaah kami.

lantaran tidak pernah bermukholatoh
aku tidak dapat mengukur
sedalam mana sirah, fiqh dan usulnya.

namun waraknya amat ketara
sering mata melekat dilantai
seolah diri dalam fana
dan aku yang happy go lucky
tidak berani menghampir diri.

itulah tuan hassan yang ku kenal
mungkin bukan tuan hassan yang kau tanya.

tuan hassan yang kau tanya
hanya ku kenallewat e-mail dan situs
dan dapat ku simpul begini:
terlalu keras dia kepada sesama pendakwah
menghukum tanpa rasa belas,
terlalu berhikmah dia kepada penguasa
bagai pengantin di malam pertama...

ZIZIE ALI
29.09.02

No comments: